D-vitamin: van új a nap alatt

A D-vitamin hiány Magyarországon komoly népbetegségnek számít.

A lakosság 2/3-a télen a szükséges D-vitamin mennyiségnek alig 2-4%-ához jut hozzá, így tavaszra komoly vitaminhiányos állapot alakulhat ki a szervezetben. Ez a vitamin nemcsak a csontok egészséges fejlődésében játszik szerepet, de az immunrendszer, az idegrendszer, a szív- és érrendszer és az anyagcsere működésére is hatással van.


Miért fontos a D-vitamin?
Mi a D-vitamin?
Hogyan jut a szervezet elegendő  D-vitaminhoz?
A legfontosabb biológiai hatásai

Amennyiben a cikk végén úgy érzi, hogy Ön, vagy családja esetében is fennállhat a D-vitamin hiányos állapot, érdemes vérvétellel ellenőrizni a D-vitamin szintet.

Miért fontos a megfelelő D-vitamin ellátottság?

A D-vitamin a csontanyagcsere fontos szabályozójaként vált ismertté, mára azonban nyilvánvalóvá vált, hogy jelentős szerepe van az egészség megőrzésében: jótékony hatása nemcsak csontritkulásban, hanem szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség és reumás gyulladások terén, daganatok megelőzésében, szklerózis multiplexben is kifejezett. Ezért a csökkent D-vitamin szint felismerése, és szükség esetén megfelelő mennyiségű D-vitamin pótlása sok betegségben és az egészséges állapot fenntartásában is hasznos.

Annak ellenére, hogy elviekben napi 15-20 perc napon való tartózkodás elegendő D-vitamin raktáraink feltöltéséhez, mégis a magyar lakosság kb. felének még nyáron is az optimálisnál alacsonyabb a  D-vitamin szintje, melyet saját méréseink is alátámasztanak. Javasolható, hogy az egészséges életmód szerves részeként D-vitamin ellátottságunkat igyekezzünk optimális szinten tartani, melyhez elengedhetetlen koncentrációjának rendszeres ellenőrzése (elegendő 6 havonta). Ez pedig egy egyszerű mintavétellel felmérhető.

Mi a D-vitamin?

A D-vitamin a zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E-, K-vitamin) közé tartozik. Legfontosabb funkciója a kalciumháztartás egyensúlyának biztosítása. A bőrben termelődik napfény hatására (ez jelenti a fő forrást), de kis mennyiségben élelmiszerekkel is bevihető. A legújabb irodalomban D-vitamin helyett inkább D-hormonról írnak, mivel szerteágazó, hormonszerű hatást fejt ki a test szinte minden szövetében. Súlyos máj- és vesebetegségben nem termelődik elegendő.
A D3-vitamin (kolekalciferol) és a D2-vitamin (ergokalciferol) a D-vitamin szervezetben legnagyobb mennyiségben megtalálható formái.

Hogyan jut a szervezet elegendő D-vitaminhoz

  • D2-vitamin: növények termelik; forrásai bizonyos zöldségek, élesztők, gombák. A vegetáriánus étrend gazdag D2-vitaminban.
  • D3-vitamin: bőrben, napfény (UV sugárzás) hatására képződik; legfontosabb forrásai a halolaj, halak (lazac, makréla), tojássárgája, D-vitaminnal dúsított tejtermékek, máj.

A D-vitamin legfontosabb biológiai hatásai

  • Segíti az étkezés során bevitt kalcium és foszfát felszívódását a belekből.
  • A normális kalcium- és foszfát-anyagcserét a csontokból történő felszabaduláson keresztül is szabályozza.
  • Gátolja a parathormon (mellékpajzsmirigy hormonja) elválasztását; D-vitamin hiány esetén a mellékpajzsmirigy  túlműködése alakulhat ki.
  • Hatására a vesékben a kalcium kiválasztása csökken, a foszfáté növekszik.

Mindezen hatások végeredményben megemelik a vér kalciumszintjét.

Dr. Sátori Anna