A fogyókúrával, illetve a diétás étrenddel összefüggő hajhullás

A hajhullás hátterében állhatnak a nem megfelelő táplálékbevitel következtében kialakult hiányállapotok. Ilyen például a fehérjebevitel, melynek hiánya a vegetáriánusok egy részénél, vagy a drasztikus fogyókúrázóknál is jelentős hajhullást okozhat. A húsban, sajtokban és tojásban a haj növekedéséhez és egészségéhez is elengedhetetlen tápanyagok találhatók.
Sokat hallhattunk bizonyos antioxidánsokról, melyek az oxidációs folyamatoktól védik a szervezetet.

Az oxidáció (égés) szabadgyök képződéssel jár, ez egy természetes élettani folyamat. Amennyiben túl sok szabadgyök képződik, a szervezetünk nem képes hatástalanítani ezeket. Szabadgyökök képződnek pl. az állandó stressz hatására, vagy a rendszeres testmozgás hiánya miatt. Az antioxidánsok a szabadgyök-megkötéssel segítenek megelőzni olyan súlyos betegségeket, mint az érelmeszesedés, keringési rendellenességek, szívkoszorúér-szűkület, rögösödés a vérben, daganatok kialakulása.

Az antioxidánsok közül vannak olyanok, melyeket a szervezetünk állít elő (ezek általában enzimek, koenzim és kéntartalmú vegyületek), másokat pedig a táplálékkal viszünk be a szervezetünkbe ( pl: E, C-vitamin, stb). Vannak ásványok, melyek elengedhetetlenek a szervezetünk által termelt antioxidánsok felépüléséhez, ilyenek a cink, szelén, mangán, réz.

A kiegyensúlyozott, változatos étrenddel és a helyes hajápolással megelőzhető a vitaminhiány okozta hajhullás.

A-vitamin
Hiánya leggyakrabban töredezett hajvégeket, és hajhullást okoz, ám a túlzott bevitele is vezethet hajhulláshoz, valamint májkárosodáshoz. Gyógyszerekben, vagy vitaminkészítményekben is lehet nagy mennyiségű A-vitamin, például a pattanás elleni patikai szerekben.
Az A-vitamin természetes forrásai a sárgarépa, sütőtök, tengeri halak, tojás, tej, belsőségek.
B-vitaminok
Vízben oldódó vitamincsalád, melyek védik a hajat a hajhullástól és őszüléstől, aktiválják a hajhagyma anyagcsere-folyamatait. Különféle típusai nagy mennyiségben fordulnak elő az élesztőben, a tojássárgájában, a hüvelyesekben, dióban, mogyoróban, búzacsírában, halban, melyek fogyasztásával megszüntethető a hajvesztésnek ez az oka.
C-vitamin


A C-vitamin az mellett, hogy elengedhetetlen az immunrendszer működéséhez, még remek antioxidáns is, ezért többek között növeli a haj ellenálló képességét, elősegíti a vas felszívódását.
Forrásai: citrusfélék, paprika, káposzta, kiwi, petrezselyemzöld, fekete ribizli, csipkebogyó.
D-vitamin
A D-vitamin hiány első figyelmeztető jele lehet a hajhullás. A lakosság 2/3-a télen a szükséges D-vitamin mennyiségnek alig 2-4%-ához jut hozzá, így tavaszra komoly vitaminhiányos állapot alakulhat ki a szervezetben. Fontos odafigyelni a szervezetünk jelzésére, hiszen a D-vitamin hiány következtében számos más súlyosabb betegség is kialakulhat, például károsodhat az immunrendszer, az idegrendszer, a szív- és érrendszer, de az anyagcsere működésére is hatással van.
A D2-vitamint növények termelik; forrásai bizonyos zöldségek, élesztők, gombák. A vegetáriánus étrend gazdag D2-vitaminban.
A D3-vitamin a bőrben, napfény (UV sugárzás) hatására képződik; legfontosabb forrásai a halolaj, halak (lazac, makréla), tojássárgája, D-vitaminnal dúsított tejtermékek, máj.
E-vitamin
Szintén antioxidáns, mely védi a szervezetet az oxidációs folyamatoktól. Óvja a szív- és érrendszert (megelőzhető vele az érelmeszesedés), erősíti az immunrendszert és számos más fontos hatása mellett, védi a bőrt a korai öregedéstől, valamint erősíti a hajat és a körmöket.
F-vitamin
Zsírban oldódó vitamin, mely olyan esszenciális zsírsavakat tartalmaz, amiket a szervezetünk nem képes előállítani. Két csoportja az omega – 3 és az omega – 6 zsírsavak. Hiányának következményei többek között a korpásodás, hajhullás, száraz bőr, ekcéma, immunrendszer gyengesége, szemszárazság, vérnyomásemelkedés. Megtalálhatók a búzacsírában, lenmagolajban, napraforgómagban, szőlőmagban, hidegvízi halakban.
H-vitamin (biotin)
Fehérjék, zsírok és a szénhidrátok anyagcseréjében veszt részt. Hiánya töredezett hajhoz és hajhulláshoz vezet, de jelentkezhet fáradtságérzet, bőrproblémák, vérszegénység, evészavar és koleszterinszint emelkedés is. Forrásai: hal, tej, teljes kiőrlésű gabonafélék, zöldségek, máj, vese, dió, mogyoró, tojássárgája, szója, élesztő.
Vas
A vashiány, illetve az ennek következtében létrejövő vérszegénység, a férfiaknál és a nőknél is okozhatja a hajhullást, valamint a haj lassú elvékonyodását. A nemzőképes nők majdnem fele vérszegény. A hajhullás vaspótlással, vagy sok vasat tartalmazó étellel (sóska, retek, dió, mogyoró, spenót, cékla, brokkoli, máj, különböző húsok, szamóca, ribiszke, stb.) megállítható ez esetben.
Cink
Az egészséges anyagcseréhez nélkülözhetetlen, antioxidáns, hiszen segítségével a szervezet képes semlegesíteni a szabad gyököket, valamint a bevitt táplálékból felvenni a szükséges tápanyagokat. Fontos a bőr és haj egészségének megőrzésében is. Hiánya esetén elvékonyodik és hullik a haj. Természetes forrásai a tökmag, napraforgó, tojás, búzacsíra, hús.
Szelén
Fontos alkotója egyes antioxidáns fehérjéknek, befolyásolja a pajzsmirigy hormonjainak termelődését, működését, javítják a méregtelenítő folyamatokat. Baktérium- és gombaölő, valamint a rákos sejteket megsemmisítő hatása van, ezért gyakran használják különféle készítményekben. Hiánya esetén gyengül az immunrendszer, gyakorivá válnak a fertőzések, hullik, illetve lassan nő a haj. Természetes forrásai a tökmag, dió, barna rizs, mogyoró, kesudió, teljes kiőrlésű gabona termékek, halak, brokkoli, máj, fokhagyma.
A szelén túladagolható (az E vitamin fokozza a hatását), mely szintén káros a szervezetre. Ennek jele lehet a fokhagymaszagú lehellet. A napi szelén bevitel 500 mikrogrammnál lehetőleg ne legyen több.
Szilícium
Fontos szerepet játszik a kötőszövet felépítésében. Az egészséges haj és köröm számára elengedhetetlen ásványi anyag a szilícium, mely egészségesebbé teszi a töredezett hajat és csökkenti a hajhullást. Természetes forrásai a hagymafélék, cékla, zab, köles, árpa, rizs, sárgarépa, méz, mandula, uborka.
Fehérje
A haj egy szaruszerű anyagból, a keratinból épül fel, ami fehérje építőkövekből áll.
Ezért a túl kevés fehérje fogyasztása szintén hajproblémákhoz vezethet. Ez leginkább a vegetáriánusokat fenyegeti. A csak növényi eredetű táplálékot fogyasztóknak tudatosan kell megtervezniük étrendjüket, hogy elég fehérjét egyenek. Annak hiányában ugyanis a haj növekedése lelassul.
Forrásai: tojás, tej, sajt, burgonya, halak, húsok, gabonafélék, hüvelyesek.
Amennyiben hosszantartó, kóros hajhullást tapasztal, javasolt egy szakember (bőrgyógyász/hajgyógyász szakorvos) felkeresése, aki segítséget nyújthat a háttérben meghúzódó okok kiderítésében.

Megrendelhető csomagok:

“Hajhullás férfi ” vérvételi csomag

“Hajhullás női” vérvételi csomag

Dr. Sátori Anna, Makádi Liza